Menopauza wiąże się z fizjologicznie uwarunkowaną predyspozycją do zwiększania się tkanki tłuszczowej.

Kobiety przed 45 rokiem życia częściej cechują się otyłością typu gynoidalnego (otyłość biodrowo-udowa), a po okresie klimakterium częściej występuje otyłość typu androidalnego (otyłość brzuszna).

Pojawienie się otyłości brzusznej może w konsekwencji wywołać:

– insulinooporność,

– zaburzenia lipidowe

– nadciśnienie tętnicze.

Catering Dietetyczny Dieta Figura menopauza

Dlaczego łatwiej przytyć w okresie menopauzy?

Z wiekiem maleją potrzeby energetyczne organizmu i spada tempo przemiany materii. Dodatkowo wraz z upływem lat zmniejsza się zwykle nasza aktywność fizyczna, dlatego nawet przy zachowaniu dotychczasowych nawyków żywieniowych następuje systematyczne zwiększanie masy ciała.

Catering Dietetyczny Dieta Figura Menopauza

Z wiekiem stężenie hormonów płciowych odpowiada za zwiększenie masy ciała.

Zmiany hormonalne powodują, że:

– procesy związane z syntezą i rozkładem tłuszczu ulegają zaburzeniom, w rezultacie tkanka tłuszczowa zaczyna odkładać się w pasie,

– odbieramy błędne informacje o zasobach energetycznych organizmu tzn. otrzymujemy zakłamane informacje o odczuwaniu sytości- choć jesteśmy najedzone odczuwamy głód,

– słabnie kontrola stężenia jonów sodu i potasu, które są odpowiedzialne za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w naczyniach krwionośnych,

– preferujemy produkty bogatotłuszczowe i słodycze.

Catering Dietetyczny Dieta figura Menopauza

Jak podkręcić metabolizm po pięćdziesiątce?

Z wiekiem zmniejsza się masa mięśniowa. Bez aktywności fizycznej i dobrze zbilansowanej diety mięśnie zostaną zastąpione tłuszczem.

Im mniejsza ilość mięśni w organizmie, tym wolniejsze tempo przemiany materii – aktywność fizyczna po pięćdziesiątce „podkręca” metabolizm. Regularna aktywność fizyczna zabezpiecza także przed utratą masy kostnej, mogącej prowadzić do osteoporozy.

Jeśli chodzi o kontrolę masy ciała, to już niewielkie zmiany pozwolą utrzymać właściwą wagę. Większość ekspertów jest zgodna, że przy właściwej masie ciała wystarczy ograniczyć dobowe spożycie energii o 200 kcal, aby zapobiec zwiększeniu masy ciała (taką ilość kalorii dostarczamy spożywając np. 1 baton czekoladowy mars lub 5 krówek, pączek ma 300 kcal ).

Żeby efektywnie chudnąć w okresie menopauzy należy obniżyć kaloryczność o dodatkowe 400 kcal.

Please follow and like us:
Facebook
GOOGLE
https://dietafigura.pl/dlaczego-kobiety-przybieraja-wadze-okresie-menopauzy/
TWITTER

3 dni GRATIS!

Wybierz dowolny typ diety na 30 dni, a 3 dni otrzymasz GRATIS!