W diecie na menopauzę powinny znaleźć się produkty bogate w naturalne hormony, zwane fitoestrogenami. Okazuje się, że fitoestrogeny mogą nie tylko wpłynąć na złagodzenie typowych objawów związanych z klimakterium, ale także uchronić przed rozwojem osteoporozy i miażdżycy.  

Bogatym źródłem naturalnych hormonów jest na przykład soja, która stanowi także dobre źródło białka i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Warto więc sięgać po napoje sojowe, ser tofu, pasztety i pasty sojowe.

Czy dietą można złagodzić objawy menopauzy?

W okresie menopauzy zmniejsza się produkcja hormonów – najpierw progesteronu, potem estrogenów. Ich niski poziom może pojawić nawet już po 45 roku życia i objawić się różnymi dolegliwościami. Jesteśmy zmęczone, rozdrażnione, mamy kłopoty z koncentracją, pamięcią i ze snem. Z czasem dołączają do tego nocne zlewne poty, uderzenia gorąca, bóle i zawroty głowy, drżenie rąk, kołatania serca, mniejsze zainteresowanie seksem.

Zwolennicy fitoestrogenów twierdzą, że łagodzą objawy menopauzy, ale także pozwalają zachować lepsze zdrowie i przedłużyć młodość. Czy to prawda? Czym są fitoestrogeny i jak działają?

Fitoestrogeny nie są typowymi hormonami. To substancje, które regulują wzrost, czas dojrzewania i kwitnienia roślin. Łagodzą objawy menopauzy, bo ich działanie jest nieco zbliżone do działania żeńskich hormonów płciowych – estrogenów, ale dużo słabsze.

Jak działają fitoestrogeny?

Fitoestrogeny łagodzą nieco objawy klimakterium związane z niedoborem własnych estrogenów: uderzenia gorąca, zlewne poty, niepokój, napady płaczu, nerwowość oraz stany depresyjne, zawroty i bóle głowy, zaburzenia snu, poczucie wyczerpania fizycznego i psychicznego. Ponadto korzystnie wpływają na nabłonek wyściełający narząd rodny.

Naukowcy sądzą, że fitoestrogeny, oprócz łagodzenia objawów menopauzy, mogą też:

  • obniżać ciśnienie krwi,
  • chronić przed osteoporozą,
  • obniżać poziom cholesterolu we krwi,
  • wpływać pozytywnie na układ nerwowy,
  • spowalniać proces wiotczenia skóry i tworzenia się zmarszczek.

Soja – źródło fitoestrogenów

Jak wykazują liczne badania, Azjatki łagodniej przechodzą menopauzę i prawie nie chorują na osteoporozę. W porównaniu z Europejkami i Amerykankami 7-8 razy rzadziej mają miażdżycę, raka piersi. Naukowcy uznali, że to skutek diety. Japonki jedzą dużo tłustych ryb zawierających zdrowe kwasy omega-3 oraz ok. 55 g soi dziennie (Amerykanki tylko 5 g). A soja obfituje w fitoestrogeny zwane izoflawonami.

Fitoestrogeny – brać czy nie brać?

Wiadomo, że w naszej codziennej diecie jest zbyt mało fitoestrogenów, żeby mogły działać terapeutycznie. Na przykład, optymalna dawka izoflawonów to 60 mg dziennie (tyle jest np. w 0,5 litra mleka sojowego lub 120 g serka tofu). Azjatki zjadają ich 40-80 mg dziennie, a Polki  zaledwie 3-5 mg. Warto więc sięgnąć dodatkowo po gotowe preparaty z fitoestrogenami.

Najwięcej fitoestrogenów występuje w:

warzywach strączkowych – przede wszystkim w soi i jej produktach (mąka sojowa, prażone nasiona soi, kiełki sojowe, tofu), soczewicy, nasionach roślin strączkowych, szpinaku, czerwonej koniczynie)

roślinach zbożowych szczególnie ryż, nasiona lnu, olej lniany, kawa, nasiona słonecznika to z kolei bogactwo lignanów

w owocach i warzywach – cebuli, marchwi, jagodach, wiśniach, jabłkach, a także orzechach, nasionach sezamu, zielonej i czarnej herbacie

Pędy lucerny oraz fasola są źródłem kumestan, a resweratrol można znaleźć w czerwonym winie, winogronach, owocach morwy, orzechach ziemnych.

Please follow and like us:
Facebook
GOOGLE
https://dietafigura.pl/dieta-okresie-menopauzy-fitoestrogeny/
TWITTER

3 dni GRATIS!

Wybierz dowolny typ diety na 30 dni, a 3 dni otrzymasz GRATIS!